De horeca behoort tot één van de sectoren die de afgelopen twee jaar hard is geraakt. Daarom kan het misschien heel spannend lijken om nu een restaurant te starten. Hoe groot is immers de kans dat de horeca in het najaar wéér gesloten wordt? Kan jouw beginnende restaurant dit wel aan? Allemaal vragen en geen duidelijke antwoorden. Niemand kan immers in de toekomst kijken. Wel zijn de vooruitzichten gunstig. Bovendien hebben mensen het zó erg gemist dat er veel vraag is naar nieuwe lokale restaurants en andere horecagelegenheden. Genoeg kansen dus voor de startende horeca ondernemer. Maar dan wil je wel direct een vliegende start maken. Zo heb je in elk geval een buffer mocht het ooit (laten we hopen van niet) weer zo ver komen.
Daarom in dit artikel enkele tips voor de startende horeca ondernemer.
Sla goed verpakkingsmateriaal in
Het zijn vaak de kleine dingen die vergeten worden. Dingen die toch noodzakelijk zijn om een horecazaak te runnen. Denk bijvoorbeeld aan goed verpakkingsmateriaal. Niet alleen wanneer je ook wilt bezorgen of mensen de mogelijkheid wilt bieden om af te halen, maar ook voor het opslaan van sauzen, soepen, enzovoorts. Hierbij zijn afsluitbare emmers en bakken noodzakelijk.
Let er uiteraard wel op dat je precies weet wat de regelgeving is omtrent houdbare en verse producten. Hoe lang mag je dit bewaren en onder welke omstandigheden? Iedere horecazaak is verplicht om zich aan deze regels te houden.
Leg de lat niet te hoog
Je hoeft niet direct een fine-dining restaurant te starten. Als beginnend ondernemer is het belangrijk om eerst ervaring op te doen. Een lunchroom is dan ook een prima opstapje. Ook overgekwalificeerd personeel is zeker niet nodig. Dit kost alleen maar veel geld en het is juist fijn om met een jong team te beginnen. Deze kan je nog alle kneepjes van het vak leren en jullie kunnen samen groeien. Hierdoor kun je een ijzersterke zaak opbouwen.
Wees uniek
Toegegeven, aan restaurants in Nederland geen gebrek. De kans is dan ook groot dat er in jouw omgeving al een heel stel goede zaken aanwezig zijn. Om bezoekers te trekken is het dan ook belangrijk om onderscheidend te zijn. Wat maakt jou anders dan die andere lunchroom? Zijn het de gerechten? De setting? De persoonlijke benadering? Bedenk iets waardoor mensen liever naar jouw restaurant komen. Bezoek eventueel ook andere soortgelijke restaurants in de omgeving en bedenk goed wat er hier mist en wat eventueel een verrijking kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan meer faciliteiten voor kinderen, vegan gerechten, enzovoorts.
De eerste indruk is goud waard
Die allereerste indruk is goud waard. Als beginnend horecaondernemer wil je dan ook op de eerste openingsdag zo veel mogelijk bezoekers trekken en er ook voor zorgen dat iedere gast het restaurant verlaat met de intentie om (snel) weer terug te komen. Zorg er daarom voor dat je die eerste dag groots uitpakt met een klein feestje en er extra veel zorg voor draagt dat ieder gerecht perfect is.
Recent Comments